Bewegingsonderwijs

Bewegen is gezond en bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen! Iedereen weet het, maar hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van het bewegingsonderwijs binnen de school wordt gewaarborgd?

Zes basisscholen binnen de gemeente Molenwaard zijn in 2014 gestart met het project Molenwaard Actief.
OBS de Kiezel en de Kei / OBS de Overstap – Brandwijk
OBS de Knotwilg – Nieuwpoort
OBS de Boomgaard – Streefkerk
OBS de Ammers – Groot-Ammers
OBS de Tuimelaar – Nieuw-Lekkerland
CBS Eben Haëzer – Nieuwpoort
CBS Eben Haëzer – Groot-Ammers
CBS Rehoboth – Groot-Ammers
CBS de Bron – Molenaarsgraaf
School met de Bijbel – Bleskensgraaf
CBS de Zaaier – Wijngaarden
School met de Bijbel de Wegwijzer – Nieuw-Lekkerland
CBS de Fakkel – Goudriaan
CBS Eben Haëzer – Ottoland
CBS Groen van Prinsterer – Oud Alblas
School met de Bijbel de Schakel – Nieuw-Lekkerland

Sinds schooljaar 2014/2015 werken deze scholen met het jaarplan bewegingsonderwijs van Molenwaard Actief.
Het jaarplan is samengesteld door de sportconsulenten van Molenwaard Actief.
Binnen dit jaarplan wordt er gewerkt met een doorlopende lijn tussen de leerjaren groep 3 t/m 8. Daarnaast geeft het handvatten om bewegingsactiviteiten aan te passen naar het niveau van de individuele leerling met als doel het aanbieden van bewegingsonderwijs op maat.
Het jaarplan bevat 40 spellessen en 40 materiaallessen. Leerkrachten kunnen gedurende het hele schooljaar de lessen van het jaarplan gebruiken. Om de lessen ieder schooljaar weer interessant en uitdagend te houden is er een bijlage met extra lesideeën. Deze extra lesideeën worden regelmatig aangevuld.

week_1_groep_3-page1

Voorbeeldles jaarplan Molenwaard Actief

Pauzesport

Naast het bewegingsonderwijs wordt er aandacht besteed aan het bewegen tijdens de pauze. Door het aanbieden van diverse spelkaarten worden leerlingen uitgedaagd om ook tijdens de pauze leuke sportieve activiteiten te gaan spelen.
Binnen de spelkaarten komen ook weer thema’s uit de verschillende leerlijnen aan bod, zoals tik- en doelspelen, mikken, springen.
Iedere school zorgt ervoor dat er tijdens de pauze een aantal spelkaarten worden opgehangen en dat de benodigde spelmaterialen klaarliggen voor gebruik. Op deze manier worden leerlingen gestimuleerd om ook tijdens de pauze te bewegen.

assistent_tikkertje-page1kwartet-page1